Dialekter

Som inflyttad till Skellefteå från Kiruna, så har det dykt upp en hel del nya ord och böjningar på ord som jag aldrig tidigare hört. Här är några exempel.

En släp/släpen = Ett släp/släpet
Skåparna =Skåpen
Bakanför =Bakom
Frammanför =Framför
Morsfars =Morsan och farsan (tror jag?)
Schajjes (Vet ej hur det stavas men så låter det) = kväljningar
Knortt = knott
Bräms = Broms (insekten alltså)
He = Lägg/ställ/sätt/osv den
Han = den (alla saker är tydligen han)

Och massa massa mer, men just nu står det still.


Jag vet ord jag säger som folk tycker är konstiga.
Fammo/Faffa, Mommo/Moffa, Hojja, nå, osv.

Dyker det inte upp något roligt att berätta på tal om dialekter?

Det är många som läser min blogg nu, men ni suger på att lämna kommentarer. ;)

Heipa



Kommentarer
Postat av: Julia

"Tossi" och "tossipapper" är ju ett annat exempel på "Kiruna-ord".. :) Och de vanliga "karra" och "tjogga" och "penki", men vet inte om det faktiskt är något man säger.. :)

2011-09-22 @ 10:35:11
URL: http://stickaovirka.blogg.se/
Postat av: Emeli

Mamma och pappa kallar sig för Momme och Moffe när dom snackar med sixten. Karra säger vi också, iaf när man var liten.

Tossi hade jag aldrig hört, vi säger ju tjotta =)

Men visst är väl "He" ett himla bra ord =)

2011-09-22 @ 13:41:21
URL: http://queene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0